De voorbije drie weken verdiepten we ons in de wereld van ridders en prinsessen. We startten de week met het boek 'de ridderprinses'. Ook meisjes kunnen een heel stoere ridder worden, dan noemen we haar een ridderprinses.
Van koning Balthazar kregen we het bericht dat wij een ridderdiploma konden verdienen wanneer we de draak in zijn kasteel zouden verslaan.
Voor het thema echt van start ging vierden we de vijfde verjaardag van Wahil. Proficiat!
We fantaseerden en brainstormden over de wereld van ridders en prinsessen. Hoe kunnen we de klas in het thema brengen? Door onder andere de poppenhoek om te bouwen tot een kasteel. We knutselden twee torens en kantelen.
Hoe zien ridders en prinsessen er uit? Met zilverpapier en stofjes kleedden we een ridder en een prinses aan.
We speelden fantasiespelletjes, bouwden een speelgoedkasteel.
In de zandbak bouwden we zandkastelen.
We speelden een ridder-prinses-memory.
Om de draak te verslaan hebben we ter bescherming een schild en een helm nodig.
Van een ballon knutselden we helmen door eerst de ballon te beplakken met veel krantenpapier...
De dag nadien, als de lijm was opgedroogd, sneed de meester de ballon door twee en hadden we twee helmen. We schilderden de helmen en bevestigden er een pluim op.
We speelden een vertel-positiespel.
In het kasteel speelden we een fantasiespel en waanden we ons in de middeleeuwen als ridder en prinses.
We speelden een gezelschapspel met een dobbelsteen. Welke ridder kon als eerste de prinses een kus geven?
We tekenden de kantelen van een kasteel, en met een legoblokje en grijze verf schilderden we de stenen.
Een week na Wahil zijn verjaardag vierden we ook de vijfde verjaardag van Jolente en Mento, die op dezelfde dag jarig zijn.
Angel was helemaal klaar om een ridderprinses te worden.
We maakten werkblaadjes,
Als een werkblaadje te moeilijk was, probeerden we hem samen te maken.
We kleurden een tekening in van een prinses of een ridder en maakten er een puzzel van.
Een prinses draagt meestal ook een halsketting. We tekenden zelf een patroon uit en maakten op basis daarvan een ketting.
Wie kon er de hoogste toren bouwen in één minuut. Een zandloper gaf de tijd aan.
Met de juf speelden we onder andere een gezelschapsspel.
Ook Rikki droomt ervan om een stoere ridder te zijn. Het verhaal werd op verschillende manieren verteld; met het prentenboek, de kamishibai en ook in de poppenkast. Wij zouden het verhaal in toneelvorm spelen, maar daarvoor hadden we nog een geschikt decor nodig. Als eerste bouwen we een gevangenis om de draak op te sluiten.
Als het decor af was en alle attributen gemaakt, kon het toneel beginnen. De rollen werden verdeeld, ook was iemand de verteller. Hij of zij vertelde het verhaal en de acteurs beelden het verhaal uit.
We speelden het verhaal in de poppenkast.
Op de dag voor het vertrek naar het kasteel van koning Balthazar werd de meester door de koning zelf gebeld. Hij zei dat de draak reeds verslaan was door andere ridders. Hoe konden wij dan een ridderdiploma verdienen? De koning vertelde dat elk kind afzonderlijk met de meester moest vechten, en indien de meester verslaan werd had het kind ridderdiploma dubbel en dik verdient.
Eerst zijn we op verkenning gegaan rond het kasteel. We klopten aan bij elke poort, maar helaas waren alle poorten gesloten. De koning was die dag op bezoek bij andere ridders in een ander land.
We maakten ons klaar voor het gevecht met de meester.
Ridder Mento durfde het aan om de spits af te bijten.
EN GARDE !!!
VICTORY !!!
Ook de mama van Salima en juf Nele stonden een gevecht met de meester niet uit weg.
De ridderdiploma's bijna op zak; iedereen had de meester verslaan en we genoten van een welverdiende pick-nick.
Ridders moeten ook heel snel kunnen lopen, er werd een loopwedstrijd georganiseerd rond het kasteel.
Een laatste spel met de parachute.
Met ons schild, een helm en een ridderdiploma op zak sloten we het thema af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten